The God of Hellfire –Live fra Metal Magic

2025-07-12

Den 12. juli fik jeg endnu en gang muligheden for at se en af mine absolutfavorit kunstnere, The God of Hellfire Arthur Brown.
Det var en lørdag aften, på den fantastiske Metal Magic Festival i Fredercia. Det var min første gang på festivalen, som har eksisteret siden 2008, men bestemt ikke sidst gang! Stemningen var fremragende, maden udmærket, og øllene til en rimelig pris,og oven på det, et ret solidt program.

Af Martin Asferg Jørgensen

Jeg havde blot billet til om lørdagen hvor dagens program bl.a. bestod af hovednavnet de amerikanske Doom-legender Pentagram (mere om dem ved en anden lejlighed). Og ikke mindst The Crazy World of Arthur Brown!

Det er ikke første gang jeg skriver om Arthur her på siden, sidste gang var i kølvandet på en livsændrende koncertoplevelse med ham fra Royal Albert Hall (læs her: https://www.soundscribe.dk/l/trip-to-london-1%3a-i'm-the- god-of-hellfire/). Siden den gang har jeg set ham tre gange, anden gang på Spillestedet Stengade og tredje gang på legendariske Dingwall's i London, og nu fjerde gang til Metal Magic.

Og jeg kan ærligt sige at alle fire koncerter har været fænomenale! Og alle er i Top ti over de bedste koncerter jeg har været til. Men hvad er det der gør The Crazy World of Arthur Brown så enestående. For mig er det tre ting som står ud; (1) musikken, (2) Arthur som kunstner og den visuelle del og (3) The Crazy World (bandet).

Musikken fortjener flere artikler i sig selv, og der er masser at tage fat på. Arthurs karriere strækker sig over seks årtier, fra de første singler og første fuldlængde album i 1960'erne til hans seneste udgivelser i 2022 (et nyt album er eftersigende på vej !). Over de seks årtier har han ofte indspillet musik som hører til de mere eksperimenterede genrer, fra Psykedelisk og Progressiv rock i de tidligere år, til at være tidligt med på den elektroniske musikbølge, men der er også at finde mere blues- og rockorienterede albums i hans diskografi.

Personligt vil jeg anbefale The Crazy World of Arthur Brown (1968), som er det psykedeliske hovedværk og efterfølgeren Galatic Zoo Dossier (1971). En vildt syret plade som er mere eksperimenterende end debutten.

Anden del af det der gør The Crazy World så fantastisk at opleve, er den visuelle del af showet. Trods han ikke siger så meget til publikum, så kan man mærke hvor meget han elsker at stå på scenen.

Arthur er måske, for de fleste, kendt for sit hit "Fire", men hans indflydelse på den teatralske del af rockmusikken kan ikke nævnes nok!

Det teatralske som fylder stadig i hans liveshows i dag. Arthurs største indflydelse er den karakteristiske ansigtsmaling der i dag har mange farver, men fra begyndelsen var den sort og hvid. Arthur var den første til at bære den form for maling og han er den direkte inspiration for Alice Cooper og Kiss, og derfor også for nutidens corpse paint som bruges i metalmusiklen.

Derudover kommer alle de fantastiske kostumer, som udtænkt og produceret af Arthurs partner Claire, som han skifter til imellem numrene. Fra dragemasker og sommerfuglevinger, til den legendariske ildhjelm. En hjelm (af forskellig art) som Arthur har brugt siden slut-60'erne. Selvom jeg har set ham 3 gange før havde jeg endnu ikke haft muligheden for at opleve hjelmen, men minsandten om den ikke var med i Fredericia! Her havde jeg svært ved at holde tårerne tilbage, for endelig fik jeg set den!.

Som andre kunstnere benytter Arthur sig også af en videoskærm som undervejs viser både forberedte videoer og liveoptagelser!

Sidst, men ikke mindst, er årsagen til koncerterne har været så fantastiske er bandet (The Crazy World of). Det består af Jim Mortimore (bas, vokal mm.), Samuel Walker (trommer og vokal) og Dan Smith (guitar, Hammond Orgel og vokal) er et af mest underholdende, og velspillende livebands jeg har set! De udfylder deres rolle perfekt, om det så er at være backing for Arthur eller når de får tid alene på scenen hvor de virkelig kommer til deres ret.

The Crazy World leverer altid hypnotiserende psykedelisk trip, og er en perfekt kombination af et stærkt velspillende band og Arthurs enestående,

nærmest operaagtige vokal. De er en velsmurt groove machine, som leverer et ekstremt højt niveau hver gang!

Arthur er en levende legende, hvis 60+ årige karrierer fortjener langt mere opmærksomhed end den har hidtil har fået. En unik kunstner hvis diskografi er fyldt med fremragende udgivelser og hvis teatralske liveshows stadig overgår de flestes. I hvert fald i min bog.