Interview - JANUAR

2024-03-21

Et lille indblik i duon JANUAR, og tilblivelsen af deres længeventede album "Fimbulvinter". 

Af Kasper Neergaard

Hvad har inspireret jer til at vælge titlen "Fimbulvinter" til jeres debutalbum?

De fleste af sangene på albummet er skrevet, mens corona-pandemien var på sit højeste. Derfor er isolation et ret stort tema på albummet – og "fimbulvinter" er en betegnelse for en 3 år lang vinter før ragnarok- "ifølge den nordiske mytologi". Derfor syntes vi, at titlen passede godt til albummets lidt tungsindige univers.


Hvordan har jeres musikalske rejse udviklet sig siden udgivelsen af EP'en "Zigzag-spor" fra 2021?

Først og fremmest gik vi fra at være en trio til at blive en duo. Vores trommeslager ville gerne stoppe med at spille, og derfor valgte vi "bare" at være to. Og da vi begyndte at lege lidt med at indspille nogle ting selv og få skaffet det rigtige udstyr, opdagede vi en anderledes glæde ved at arbejde med vores sange over meget længere perioder, som vi selv kunne styre 100% - i stedet for de sædvanlige øvelokale-aftaler og så 3 dage i et studie – hvor tid er penge. Generelt har vi eksperimenteret meget mere på "Fimbulvinter". F.eks. har vi på "Fimbulvinter" fundet inspiration i elektronisk musik, samtidig med at vi også har hentet inspiration fra den amerikanske bluegrass-scene med brug af mandolin og banjo. Corona satte også lidt en stopper for alt, der hed koncerter for en tid. Derfor havde vi masser af tid, vi kunne bruge på både sangskrivning og bare til at øve os på vores instrumenter.

Hvordan vil I beskrive jeres musikalske stil, og hvilke kunstnere har haft størst indflydelse på jer?

Ja, det har vi også lidt svært ved at blive enige om, i øvrigt også med Target - kan vi se en gang imellem. På streamingtjenesterne er vores sange bl.a. blevet karakteriseret som folk-rock, indie-pop, singer-songwriting, pop, rock .. osv. No matter what, så vil vi nævne kunstnere som Allan Olsen og C.V. Jørgensen og i international forstand navne som Tom Waits og Neil Young. Vi har prøvet at blande alle de inspirationskilder sammen til noget, der nok kan beskrives som en slags folk-pop.

Hvad motiverer jer til at udforske tabubelagte emner som ensomhed og afhængighed i jeres sange?

Vi har selv været i berøring med disse temaer i vores eget liv – både personligt og i vores omgangskredse. Og vi skriver bedst ud fra, hvad vi selv føler og oplever. Samtidig mener vi, at der er en tendens i samfundet til at netop disse emner er en anelse tabubelagte .. og måske altid har været det. Og derfor har det efter vores en mening en relevans at beskæftige sig med disse emner kunstnerisk.

Hvordan har det været at skifte fra et mere energisk og lystigt udtryk på jeres EP til en mere melankolsk tone på dette album? 

Det er i virkeligheden først noget, som vi er blevet klar over i slutningen af processen med "Fimbulvinter". Det har også krævet lidt mod at stå ved tungsindet i teksterne og de "langsomme" sange – og netop ikke tænke, "hov vi mangler nogle "glade" sange, så vi kan blive plugget til radioen" – men tværtimod stå ved historierne og albummet som noget helstøbt og noget samlet.

Kan I fortælle lidt om jeres indspilnings- og produktionsproces til albummet "Fimbulvinter"?

Vi har selv stået for indspilningen af albummet – så alle instrumenterne er blevet spillet af os selv. Vi blander bl.a. elektroniske trommer med akustisk percussion, og vi har lært meget af denne proces. I virkeligheden tænkte vi nok i starten, at de elektroniske trommer, som vi lagde på som "skelet", blot skulle være midlertidige og blive indspillet af en rigtig trommeslager på et senere tidspunkt. Men jo længere vi kom ind i processen, følte vi, at mødet mellem det organiske og det elektroniske skabte noget "nyt" og spændende. Da vi gik i gang med at arbejde på albummet, valgte vi at installere vores eget hjemmelavede lydstudie i Helsingør, hvilket gav os meget mere kontrol over processen. Vi arbejder begge to meget bedre, når vi ikke bliver forstyrret for meget. Derfor har indspilningen af albummet været meget nemmere, end vi har været vant til. Vi havde tid til virkelig at gå i detaljer med indspilningsprocessen, så vi kunne både bruge tid på mere komplekse korarrangementer og brug af alternative instrumenter. F.eks. har vi brugt en læderstol til percussion og bagsiden af en guitar som bongo-tromme.
Hvordan har det været at arbejde med Gæst Vincent studie Allcounter Studio i Frederikshavn? 
Gæst har været en helt uvurderlig samarbejdspartner og en integreret del af processen for albummet. Fordi albummet er meget hjemmelavet, har det været godt, at vi har kunne have en ekstra person, der lige har kunne lytte det igennem med friske øre og komme med gode idéer, vi ikke selv var kommet på. Da vi manglede de sidste sange til albummet, var vi også en tur i Frederikshavn i Allcounter Studio og der er en god energi, når vi spiller sammen med Gæst. Han kan også lidt mere med et keyboard end os selv.

Hvordan ser I frem til udgivelsen af albummet her på fredag den 22. marts, og hvad kan publikum forvente at høre? 

Det har efterhånden varet så længe, så det er svært lige nu at opretholde den første begejstring – da vi mest af alt bare har lyst til at komme ud og spille albummet live og opdage nye sider af sangene. Det kræver selvfølgelig, at albummet får noget respons. Og det er vi selvfølgelig spændte på!

Hvordan var oplevelsen af at optræde på Karosserifabrikken i Helsingør som opvarmning for Allan Olsen, og hvordan har feedbacken fra både Allan Olsen og JOF (Jens Ove Friis) påvirket jer?

Det var selvfølgelig en stor oplevelse! Og meget ærefuldt at få en positiv feedback fra både Allan og JOF (Jens Ove Friis). To mastodonter i den danske musikbranche!
Men ros er jo skønt .. selvom den ikke rigtigt kan bruges til noget som helst andet end lidt fejring i stunden – men så kommer tvivlen og tømmermændene jo pligtskyldigt tilbage igen dagen efter.